Emocje w relacjach i biznesie to temat, który powoduje dużo… emocji właśnie. Czy mówić o nich, czy nie, czy je powstrzymywać, unikać ich, czy właśnie odwrotnie?
Aby odpowiedzieć na te pytania, przytoczę autora bestsellerowych w biznesie książek „Zaczynaj od dlaczego” oraz „Liderzy jedzą na końcu” Simona Sinka:
„Człowiek jest istotą społeczną. Bardzo dobrze wyczuwamy wszelkie subtelności w zachowaniu otaczających nas ludzi i odpowiednio ich oceniamy. Jedni budzą w nas uczucia pozytywne, inni negatywne. Tak samo jest z firmami – jedne lubimy, innych nie.”
Przypomnij sobie ostatnią sytuację, kiedy osoba w twoim otoczeniu była zdenerwowana lub zagniewana. Czy musiała wyrazić to werbalnie – słowami, czy po prostu było to widać i słychać?
Emocje pojawiają się jako reakcje w naszym ciele. Czym bardziej jesteśmy ich świadomi, czym bardziej jesteśmy uważni w jaki sposób się pojawiają, w którym miejscu oraz jaką zmianę naszego zachowania powodują, tym bardziej świadomie możemy je wyrazić lub sobie z nimi poradzić.
Straty wynikające z nieumiejętności zarządzania emocjami są z reguły bardo duże: brak porozumienia, różne formy agresji, zerwanie lub mocne nadwyrężenie relacji, pogorszenie wyników i jakości pracy, często rozpad się zespołów i brak efektywności.
Proponuję kilka prostych kroków, które podnoszą istotną umiejętność rozpoznawania i wyrażania emocji w sytuacjach biznesowych:

1. Daję uwagę temu, co dzieje się w moim ciele.
2. Zastanawiam się, co spowodowało, że tak się czuję.
3. Nazywam to, co czuję.
4. Myślę o różnych sposobach wyrażenia swojej emocji i wybieram według mnie najlepszy.
5. Wyrażam swoją emocję.

Źródło: Kształtowanie umiejętności społecznych. w: Barry Glick, John C. Gibbs: Trening zastępowania agresji.