Czy wiesz, że język twojego ciała kształtuje to kim się stajesz? Zwróć teraz uwagę na to, jaką w tej chwili przyjmujesz pozycję, czy twoje stopy opierają się pewnie na ziemi, czy jesteś wyprostowany, czy zgarbiony, czy zajmujesz maksymalnie przestrzeń, w której jest się znajdujesz, czy starasz się zajmować jej jak najmniej, wręcz się kulisz.

Amy Cuddy, psycholożka społeczna, wykładowczyni między innymi Business Harvard School, autorka książki „Wstań. Skuteczny sposób, by zyskać pewność siebie i sprostać wyzwaniom.” razem z zespołem badała jak postawa, którą przyjmujemy wpływa na to, jak myślimy i działamy. Odkrycia były niesamowite! Wyodrębniono dwa rodzaje postaw, które kształtują nas nie tylko w oczach nas samych i innych ludzi, ale budują nas w sensie chemicznym i hormonalnym. Jeśli kulimy się ze strachu, garbimy się, krzyżujemy ręce i nogi, łapiemy swoją szyję w geście zagrożenia, dodajemy sobie kortyzolu, czyli hormonu stresu i… częściej rezygnujemy, stajemy się mniej wytrwali, słabsi. I tak nas też widzą inni. Kiedy zwycięzca okazuje radość unosząc ramiona w geście triumfu, kiedy Wonder Woman lub pewny siebie człowiek bierze się pod boki, opiera się w szerokim geście o blat, dodaje sobie testosteronu, który jest hormonem dobrego przywództwa i radzenia sobie z wyzwaniami. Taki człowiek ma większe zaufanie do siebie i innych oraz mniejsze skłonności do agresji. Staje się naturalnym liderem dla samego siebie a często i innych. Nasze zachowania są w dużej mierze nawykowe. Nawyki, które nam nie służą można i warto świadomie zmieniać! Więc?

Jeśli chcesz dodać sobie więcej hormonu pewności siebie możesz po prostu ćwiczyć w odpowiedniej pozycji. Wystarczy kilka minut dziennie. Przygotowujesz się do ważnej rozmowy? Zadania?

1. Stań pewnie na ziemi ze stopami na szerokość bioder lub trochę szerzej. Oprzyj ręce na biodrach i weź wdech w tej pozycji. Możesz dołożyć uśmiech 🙂 Lepiej? I teraz w tej pozycji pomyśl o planie rozmowy lub wykonaniu zadania. Wyobraź sobie jak to robisz.

2. Zwracaj uwagę, jak siadasz lub stajesz i koryguj swoją postawę, jeśli chcesz by nie dodawała ci niepotrzebnie stresu. Możesz umówić się z osobą życzliwą, by się w obserwacjach i ćwiczeniach wspierać 🙂

Życzymy owocnych zmian i budowania siebie, pewnie radzącego sobie z wyzwaniami.